Konuyu Değerlendir
  • 1 Oy - 4 Ortalama
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Doğru bisiklet vitesi kullanımı nasıl olmalı? Vitesli bisiklet nasıl kullanılır?
#1
 Bisiklet Vites Kullanımında Yapılan Hatalar
 Not: Yeni başlayanlar için anlaşılır olması amacıyla Bisiklet Ruble , Bisiklet Aynakol ve Bisiklet Yaprak gibi terimler kullanılmayacaktır.
 
 
Vitesli bisiklet kullanımında yapılan en büyük hata, yanlış vites kullanımı sonucu bisiklet zincirinin kopması ve vites sisteminin kısa sürede aşınarak kullanılmaz hale gelmesidir. Bu yazımızda sizi sıkmadan bisiklet vitesi nasıl kullanılmalı onu anlatacağım.

 Bisiklet kullanıcılarının çoğu hiçbir araştırma yapmadan bisikleti kullanmaya çalışıyor ama sizler bisiklet vitesi nasıl kullanılır merak ediyorsanız bir sıfır öndesiniz. Bu yazımızdan sonra bisiklet viteslerini doğru kullanmayı öğrenecek bu sayede vites sistemi parçalarını uzun yıllar kullanabileceksiniz.

Bisikletinizin Kaç Vites Olduğunu Hesaplayabiliyorsanız Burayı Atlayın.

 Bisikletler genellikle; 18 vites bisiklet, 21 vites bisiklet, 24 vites bisiklet ve 27 vites bisiklet şeklinde bilinir ancak 30 vites bisiklet, 20 vites bisiklet ve 10 vites bisiklet şeklinde olanları da vardır(her çeşidi var diyelim).  Bunca farklı vites sistemi bir amaç için üretiliyor ve bu viteslerin ise vitessiz bisikletlerden farkı, her yol durumuna göre hangi vitesi kullanacağınızı bilmeniz gerekiyor.

 Öncelikle anlamamız gereken şeyler var. Bisikletin ön kısmında genelde 3 adet dişli bulunur. Arkada ise genelde 7 ve üzeri dişli bulunur. Öndeki dişli sayısı ile arkadaki dişli sayılarının çarpımı bize bisikletin kaç vites olduğunu söyler. Örneğin önde 3 arkada 9 dişli varsa bu bisiklet 3*9 dan 27 vitestir. Bisiklette doğru vites kullanımını anlamak için bisikletinizin kaç vites olduğunu bilmeniz gerekiyordu ki artık bunu öğrendiniz.

Bisikletinizin En Küçük ve En Büyük Dişlilerinin Ne İşe Yaradığını Biliyorsanız Burayı Atlayın.

 Şimdide en küçük vites ve en büyük bisiklet vitesini öğrenelim. Adım adım gidiyoruz kafanız karışmayacak merak etmeyin. Buradan sonra ön 3, arka 8 dişli olacak şekilde yani 24 vites üzerinden örnek vereceğim.

 Ön dişlilerin en küçük çapta olanı  1. yani en düşük vitestir. En büyük çaplısı da 3. yani en büyük vitesidir.  

 Arka dişliler ise ön dişlilerin tam tersidir. En büyük çaplı dişli arka vitesin 1. yani en düşük vitesidir.
En küçük çaplı dişli ise arka vitesin 8. yani en büyük vitesidir.
 
  •  Bisikleti 1. viteste kullanmak isterseniz ön dişliyi en küçük çaplıya, arka dişliyi ise en büyük çaplıya almalısınız.
  •  Bisikleti 24. viteste kullanmak isterseniz ön dişliyi en büyük çaplıya, arka dişliyi en küçük çaplıya almalısınız.

Bisiklette Doğru Vites Kullanımı
 
 Buraya kadar geldiyseniz yukarıdaki bilgileri bildiğiniz için atladınız yada yazımızı okuyarak öğrendiniz. Şimdi gelelim doğru vites kullanımına. Teoriyi öğrendiyseniz burası çok basit. 24 vites bisiklet üstünden örneğime devam ediyorum.
 
  1. Ön 1. Viteste ise Arka Sırayla (1,2,3) 
  2. Ön 2. Viteste ise Arka Sırayla (3,4,5,6)
  3. Ön 3. Viteste ise Arka Sırayla (6,7,8)
  •  Şeklinde kullanacaksınız yani bisiklete bindiniz ön ve arka 1. viteste ise hızlandıkça, arkayı 2. ye sonra ise 3. vitese atacaksınız.
  •  Daha da hızlandınız arka vitese ellemeyin ön vitesi 2. Ye atın ve hızlanmaya devam ettikçe ön 2. vitesteyken, arka vitesi sırayla 4. vitese, 5. vitese ve 6. vitese atın.
  •  Uçuyorsunuz! Arka vitese ellemeyin ve önü 3. vitese çektiniz. Hızlandıkça arkayı 7. vitese attınız ve artık maksimum hızdasınız ve arkayı 8. vitese atabilirsiniz.
Sizin bisikletinizin vites sayısı farklı olabilir. Genel mantık şu; ön vites sayısı ile arka vites sayısını eşit böl. 


Mesela önde 2 dişli var ve arkada 10 dişli varsa sizin vites kullanımını ;
 
  • Ön 1. vitesteyken arka (1,2,3,4,5),
  • Ön 2. Vitesteyken arka (5,6,7,8,9,10) şeklinde yapmanız gerekiyor.

Önde 3 dişli arkada 7 dişli varsa vites kullanımını;
 
  • Ön 1. vitesteyken arka (1,2,3),
  • Ön 2. vitesteyken arka (3,4,5),
  • Ön 3. vitesteyken arka (5,6,7) şeklinde yapmanız gerekiyor.
Tam bu değerlerde kullanmak zorunda değilsiniz! Yolun durumuna göre kimi zaman bir vites yukarı yada aşağı kayma yapabilirsiniz. Yani bu kurala uyun yada bu kurala yakın hareket edin ve kuraldan fazla uzaklaşmayın! 



Hocam Kafamız Karıştı Daha Basit Yöntemi Yok mu?

Böyle yazdığıma göre tabi ki daha basit bir yöntemi var. Unutmayın üstte bahsettiğim kurallar en güzel ve en iyi yöntemlerdir. Ancak yeni başladık bunlarla mı uğraşacağız daha basit bir yöntem söyle diyenler için kısaca şöyle söyleyelim;
 
  • Tırmanış yapıyorsanız : Ön vites 1'de sabit kalacak, arka vites 1-4 gidip gelecek
  • Normal Sürüşlerde      : Ön vites 2'de sabit kalacak, arka vitesi istediğin yere at Smile
  • Hız yapacağında          : Ön vites 3'de arka vites ise 5 ve üstü olacak şekilde kullan.
 
Hocam her şey tamam anladık ama " bisiklet vitesini doğru kullanmazsanız parçalarınız çabuk aşınır dediniz o ne alaka ? " diyorsanız okumaya devam edin Smile  


Yanlış Vites Kullanımının Bisiklete Zararları Nelerdir?

 A) Zincire Zararları

  Bisikletlerde önde bulunan en küçük dişli bisikletin göbeğine en yakın olan dişlidir ve arkadaki en küçük dişli ise teker göbeğine en uzak olan dişlidir. Siz ön vites birdeyken yani en küçük dişlideyken yani göbeğe en yakın dişlideyken! arka vitesi sekizinci vitese yani en küçük dişliye yani göbeğe en uzak dişliye! getirseniz bisiklet zinciriniz çapraz duracaktır!  Bisiklet zincirinin boyu sabit olduğu için bu gerilmeye zincir fazla dayanamayacak ve kopacaktır. Buda sizin turunuzun en kritik noktasında yolda kalıp otostop çekmenize sebebiyet verecektir. Bisiklet zinciri olabildiğince ön ve arka birbiri ile aynı hizada olacak şekilde kullanılmalıdır!


B) Dişlilere Zararları

 Bisiklet zincirinin ortasındaki boşluk dişlilere tam girecek ve sürtmeyi en aza indirecek şekilde tasarlanmıştır. Buna rağmen iki metal birbirini aşındıracağı için zincir yağlama işlemi yapılmaktadır. Zincirinize en kaliteli yağı kullansanız bile çapraz kullanımda zincirin bir tarafı dişliye daha çok baskı yapacaktır ve zamanla jilet gibi dişlilerinizi aşındıracak ve kullanılmaz hale geleceklerdir.


C) Size Zararları

  Daha az yolu daha fazla yorularak gideceksiniz ve bacaklarınıza fazla yük binmesi sebebiyle, eklem ve kas sorunları ile başınız derde girecektir. 

 
Yukarıda da belirttiğim gibi bu sistemleri uyarlayıp esneterek kendinize en uygun hale getirebilirsiniz. Sizde kullandığınız sistemleri aşağıya yazarak yeni arkadaşlara yardımcı olabilirsiniz.
Bisiklet Markası : Trek
Bisiklet Modeli: Crockett 5


Hızlı Cevap
Aşağıda gördüğünüz onay kutusunu işaretleyiniz. Bu işlem otomatik olarak spam botlara önlemek için kullanılır.
 

Benzer Konular...
Konu: Yazar Cevaplar: Gösterim: Son Mesaj
Question SPD ayakkabı nedir ? Kilitli pedal ne işe yarar? Bisiklet ayakkabısı nasıl olmalı? Admin 0 480 02-14-2021, 08:27 PM
Son Mesaj: Admin

Foruma Git:


Bu konuyu görüntüleyen kullanıcı(lar):
1 Ziyaretçi